مقدمه

سشوار صنعتی که به نام تفنگ حرارتی نیز معروف است، ابزاری الکتریکی همانند یک سشوار برقی مو است که از فن و موتور ساخته شده و در زمان روشن شدن هوای گرم توسط نازل از داخل به بیرون منتقل می شود. در واقع این هوای گرم به وسیله یک المنت ایجاد شده و با قدرت زیادی به بیرون منتقل می شود.

برای انتخاب بهترین سشوار صنعتی لازم است تا با انواع آن آشنا شوید. البته که این دستگاه کاربردهای گسترده ای دارد و با توجه به قدرت بالایی که دارد، اکثرا در کارهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. از کاربردهای این دستگاه می توان به سوزاندن رنگ با سشوار صنعتی، جوشکاری پلاستیک و خم کردن لوله های PVC و … اشاره کرد. لازم به ذکر است که با توجه به نوع کار می توان سرعت موتور و گرمای تولید شده توسط آن را به راحتی تنظیم کرد.

این دستگاه در بازار ابزار تنوع بالایی دارد و توصیه ما این است که پیش از خرید با ویژگی های سشوار صنعتی، انواع آن و نکاتی در رابطه با خرید آشنا شوید تا بدانید بهترین سشوار صنعتی را چگونه انتخاب کنید.

انواع سشوار صنعتی

همانطور که در ابتدا گفته شد، سشوارهای صنعتی بزرگ اغلب در مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند و با توجه به تولید گرمای بیشتر برای انجام کارهای حرفه ای مناسب هستند. اما سشوارهای صنعتی کوچک اغلب در مصارف خانگی مورد استفاده قرار می گیرند.

برای انتخاب بهترین سشوار صنعتی بهتر است تا با انواع آن آشنا شوید. به صورت کلی می توان سشوارهای صنعتی را به سه دسته اصلی تقسیم بندی کرد که عبارتند از:

  • سشوار صنعتی گازی
  • سشوار صنعتی مادون قرمز
  • سشوار صنعتی برقی

سشوار صنعتی گازی

این نوع سشوار همانطور که از نامش نیز مشخص است با گاز کار می کند و اکثرا برای انجام دادن کارهای کوچک مناسب می باشد. با توجه به این که استفاده از این نوع سشوار صنعتی نیازمند پر کردن و یا تعویض کپسول گاز است از محبوبیت کمتری نسبت به نوع برقی آن بهره مند است. توجه نمایید اگر کار با سشوار صنعتی گازی را به خوبی ندانید، می تواند بسیار خطرناک باشد. از مزیت های این مدل می توان به قیمت ارزان و ابعاد کوچک آن اشاره کرد.

سشوار صنعتی مادون قرمز

در صورتی که به یک سشوار صنعتی کوچک و ارزان قیمت احتیاج دارید که هوای گرم آن به بیرون منتقل نشود اما بتواند سطح اجسام را به خوبی گرم کند، بهترین سشوار صنعتی برای شما مدل مادون قرمز خواهد بود. این مدل از سشوارهای صنعتی آنچنان گرم نمی شود و دمای آن بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ درجه سانتی گراد است. از مزیت های سشوار صنعتی مادون قرمز می توان به ایمن بودن آن نسبت به مدل های دیگر اشاره کرد.

سشوار صنعتی برقی

این مدل که از محبوب ترین سشوارهای صنعتی در بین کاربران می باشد، همانند دیگر ابزارهای برقی با برق کار می کند. محدوده دمایی مدل برقی بین ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد با قابلیت تغییر و تنظیم می باشد.

نوع عملکرد سشوار صنعتی

بهترین سشوار صنعتی را چگونه انتخاب کنیم؟

از عوامل مهم و موثر در زمان خرید سشوار صنعتی محل به کارگیری آن و نوع عملکرد مورد انتظار از آن است. هرچه سشوار صنعتی حرفه ای تری را تهیه نمایید، مقاومت آن در برابر آسیب های محیطی بیشتر خواهد بود.

توجه: در صورتی که از سشوار حرارتی در مکان مناسب خود استفاده نکنید، نه تنها باعث کاهش طول عمر آن می شود بلکه می تواند ابزاری خطرساز برای کاربر باشد.

قدرت سشوار صنعتی

قدرت و توان این دستگاه برقی توسط برق تامین می شود و هر چه ولتاژ و قدرت دستگاه بالاتر باشد، میزان تولید باد و دمای هوای خروجی آن بیشتر خواهد بود. در سشوارهای صنعتی حرفه ای و قدرتمند می توان به وسیله یک کلید جوی استیک حرارت را تنظیم کرد.

همچنین انرژی و قدرت تفنگ حرارتی شارژی به وسیله باتری لیتیومی تامین می شود. لازم است بدانید که نوع برقی سشوارهای صنعتی قدرت بالاتری دارند و صنعتی تر هستند.

جریان هوای سشوار صنعتی

میزان جریان هوای تولید شده از سشوار صنعتی بر حسب لیتر در دقیقه مشخص می شود که هر چه این مقدار بیشتر باشد، دستگاه با سرعت و توان بیشتری هوا را به بیرون منتقل می کند.

المنت سشوار صنعتی

از دیگر موارد تاثیرگذار در انتخاب بهترین سشوار صنعتی جنس و نوع المنت به کار رفته شده در آن است. در حال حاضر در سشوارهای صنعتی از المنت های فلزی و سرامیکی استفاده می شود که هر کدام از آن ها مزایا و معایب خاص خود را دارند و همچنین از طول عمر متفاوتی نیز برخوردار هستند.

قابلیت تنظیم دما

از موارد دیگری که می تواند این دستگاه را به عنوان بهترین سشوار صنعتی به شمار آورد، برخورداری از قابلیت تنظیم دما می باشد. در صورت داشتن این قابلیت دستگاه می تواند میزان گرمای متفاوتی را تولید کند و در موارد متنوع تری کاربرد داشته باشد.

توجه: در نظر داشته باشید که در هنگام کار با سطوح حساس سشوار را در درجه حرارت پایین تنظیم نمایید و برای زمانی که به گرمای زیاد تری احتیاج دارید، دما را بر روی درجه حرارت بالاتری تنظیم کنید.

نمایشگر

برخورداری از نمایشگر LED و یا LCD می تواند اطلاعات مفیدی مانند سرعت، جریان هوا و میزان دما را به صورت تصویری در اختیار کاربر قرار دهد. در واقع وجود نمایشگر در سشوار صنعتی حرفه ای امکان مشاهده دقیق این اطلاعات را به افراد خواهد داد تا کیفیت انجام کار بالا برود.

قطع کن حرارتی

قطع کن حرارتی از قابلیت هایی است که در بسیاری از دستگاه های مجهز به تکنولوژی گرمایی وجود ندارد. برخورداری از قطع خودکار گرما در سشوار صنعتی قوی و حرفه ای از مواردی است که می تواند به شما در انتخاب بهترین سشوار صنعتی کمک کند. این ویژگی باعث شده تا در هنگام استفاده طولانی مدت و بالا رفتن دما بیش از حد تعیین شده، دستگاه به صورت اتوماتیک خاموش شود. این قابلیت نه تنها باعث متعادل ساختن دما می شود بلکه ایمنی کاربر را تضمین می کند و طول عمر سشوار صنعتی را افزایش می دهد.

نشانگر یا چراغ هشدار گرمای باقی مانده

با توجه به اینکه پس از استفاده طولانی مدت از سشوار صنعتی نازل آن داغ می شود و افراد با برداشتن و تماس با آن به راحتی آسیب می بینند، برخورداری از یک چراغ هشدار یا نشانگر مقدار گرمای باقیمانده باعث می شود تا کاربر به راحتی از میزان گرمای باقی مانده مطلع شود. در این صورت می تواند پس از آن که تفنگ حرارتی یا نازل سشوار به اندازه کافی خنک شد، آن را لمس کند و از دستگاه جدا کند.

جمع بندی

اگر تا انتهای این مطلب با ما همراه بوده اید، متوجه شده اید که بهترین سشوار صنعتی بر اساس نوع نیاز شما انتخاب خواهد شد. پس قبل از تهیه می بایست نوع عملکرد و محیطی که می خواهید از آن استفاده نمایید را مد نظر قرار دهید و سپس اقدام به خرید نمایید. الزاما خرید گران ترین نوع این دستگاه بهترین سشوار صنعتی محسوب نمی شود و تنها با دانستن نوع نیازتان می توانید گزینه مناسب را انتخاب نمایید.

شرکت رونیکس نیز با توجه به نیاز کاربران مدل های مختلفی از سشوارهای صنعتی را تولید و وارد بازار کرده است که می توانید در قسمت پایین نمونه ای از آن ها را مشاهه نمایید و با کلیک بر روی هریک وارد صفحه مربوط به آن مدل شوید.

منبع مقاله