کاربرد سشوار صنعتی
مقدمه

عملکرد سشوار صنعتی همانند سشوار های معمولی و آرایشی است که در منزل موجود می باشد اما با این تفاوت که قدرت گرمادهی و در واقع درجه حرارتی که تولید می کند ده ها برابر بیشتر بوده و از دو بخش موتور و المنت تشکیل شده که تولید گرما به وسیله المنت و انتقال هوای گرم به بیرون توسط موتور دمنده انجام می پذیرد.

این دستگاه سیستم قابل تنظیم برای میزان باد و گرما دارد و لازم به ذکر است که در بازه حرارتی بین ۵۰ تا ۷۶۰ درجه سانتی گراد، گرما تولید می کند. کاربرد سشوار صنعتی بیشتر در صنایع نجاری، صنایع بسته بندی و لوله کشی و رنگ کاری است.

checked از مزیت های مهم این ابزار برقی، عدم تولید شعله آتش است و همین ویژگی سبب می شود تا سطح کار از آسیب مصون بماند. چرا که شعله آتش به سطح کار آسیب می رساند و سبب سوختن آن می شود.

علاوه بر این، مهم ‌ترین علت استفاده از این ابزار و کاربرد سشوار صنعتی به طور گسترده در صنایع مختلف این است که، این محصول گرما را در همان نقطه‌ ای که لازم است، متمرکز نموده تا کاربران بتوانند کارشان را راحت تر انجام دهند.

در این مقاله قصد داریم به معرفی کاربرد سشوار صنعتی در صنایع مختلف بپردازیم اما پیش از آن لازم است که با ساختمان سشوار صنعتی، انواع آن و مکانیزم عملکرد آن بیشتر آشنا شویم.

مکانیزم عملکرد سشوار صنعتی

سشوار صنعتی که به آن تفنگ حرارتی نیز گفته می شود، از دو قسمت اصلی موتور دمنده و المنت حرارتی تشکیل شده است. نحوه استفاده از سشوار صنعتی بدین صورت است که دمنده با چرخش فن، هوا را از درپوش مشبک انتهای سشوار به درون آن کشانده و از روی المنت حرارتی عبور می دهد. المنت حرارتی بسته به جنس خود (معمولی یا سرامیکی) توانایی گرم کردن هوا از درجه حرارت ۵۰ تا ۷۶۰ درجه را دارد. سپس هوای حرارت دیده با فشار به بیرون از سشوار دمیده می شود.

امکان تنظیم درجه حرارت و سرعت جریان هوا با استفاده از کلید های دستگاه وجود دارد. در خروجی سشوار یک نازل برای هدایت و متمرکز نمودن جریان هوا تعبیه شده است. همچنین سشوار دارای یک دسته برای سهولت استفاده و کنترل راحت تر است.

انواع سشوار صنعتی

انواع سشوار صنعتی

pinسشوار صنعتی در سه نوع گازی، مادون قرمز و الکتریکی تولید می‌ شود که رایج ‌ترین مدل آن میان صنعتگران مختلف، مدل الکتریکی محصول است.

 سشوار صنعتی گازی

این ابزار معمولا نسبت به دیگر مدل های سشوار قیمت پایین ‌تری داشته و بیشتر برای انجام کارهایی در ابعاد کوچک مورد استفاده قرار می‌ گیرد. توجه داشته باشید که برای استفاده از این ابزار باید اطلاعات کامل در مورد نحوه استفاده از آن را داشته باشید، چرا که ناآگاهی در این مورد می ‌تواند بسیار خطرناک و عامل به وجود آمدن ضررهای جبران ناپذیری باشد.
این نوع سشوار از ذخیره گاز خود برای روشن شدن استفاده می ‌کند و پس از مدتی کپسول آن باید تعویض و یا پر شود و شاید به همین دلیل است که سشوار گازی نسبت به نوع برقی آن از محبوبیت کمتری در بین مشتریان و کاربران برخوردار است.

سشوار صنعتی مادون‌ قرمز

در صورتی ‌که قصد دارید یک ابزار برقی ارزان قیمت و کوچک خریداری کنید و تمایل دارید تا گرمای تولید شده به بیرون نفوذ پیدا نکند اما جسم را به خوبی گرم کند، این دستگاه انتخاب مناسبی برای شما است. این نوع از سشوار معمولاً زیاد گرم نمی ‌شود و حرارت آن در محدوده‌ ای بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ درجه سانتی‌ گراد قرار می ‌گیرد. در واقع این مدل سشوار را می‌ توان ایمن ‌تر از سایر مدل ‌ها در نظر گرفت.

سشوار صنعتی برقی

این نوع سشوار همان ‌طور که از نامش پیداست از برق به ‌عنوان منبع تغذیه استفاده می ‌کند. معمولاً محدوده حرارتی در این نوع سشوار در حدود ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ درجه سانتی ‌گراد است و این دما می ‌تواند قابل تنظیم و متغیر باشد.

در برخی مواقع نیز به دلیل عدم دسترسی به برق و یا نیاز به حمل و جا به ‌جایی ابزار، کاربر نمی ‌تواند از نوع برقی این دستگاه استفاده کند. به همین علت از سشوار صنعتی شارژی که با کمک باتری روشن می ‌شود کمک می‌ گیرند. در واقع کاربرد سشوار صنعتی شارژی در صنعت به مراتب بیشتر از کاربرد سشوار صنعتی برقی است.

انواع کاربرد سشوار صنعتی

برخی از مهمترین روش های کاربرد سشوار صنعتی به شرح زیر است:

  • خم کردن لوله های پلاستیکی
  • حرارت دهی
  • وکیوم یا هواگیری
  • صیقل دادن در مدارهای الکتریکی
  • تمیز کردن سطوح فلزی زنگ زده
  • کاربرد در صنایع بسته بندی
  • پاک کردن چسب های صنعتی
  •  کندن روکش سطوح مختلف نظیر جدا کردن رنگ از دیوار و یا کفپوش
  • جدا کردن چسب و استیکر در صافکاری اتومبیل
  •  لحیم کردن
  • دودی کردن شیشه خودرو
  •  چسباندن ورقه ها و نوارهای پلاستیکی
  • یخ زدایی لوله های تجهیزات سرمایشی

به علاوه اگر بخواهید رنگ روی دیوار را جدا نمایید، یک سشوار حرارتی بسیار مفید خواهد بود. رنگ در اثر حرارت به شکل تاول روی سطح ور می آید و به راحتی با دست از سطح جدا می شود. برای جدا کردن بتونه همین روش قابل اجراست، با کمک حرارت سشوار حرارتی بتونه نرم می شود و به راحتی از سطح کار قابل جدا کردن است؛ در حالی که اگر این کار را با قلم و چکش انجام دهید احتمالا سطح کار آسیب خواهد دید.

از دیگر کاربرد سشوار صنعتی چسباندن نوارهای جلا و ورقه های پلاستیکی بر روی لبه های قوس دار است؛ همچنین با کمک تفنگ های حرارتی میتوان کف پوش وینیلی آسیب دیده کف خانه را تعویض کرد بدون آنکه به کف پوش های مجاور آسیب وارد شود. سشوارهای صنعتی برای یخ زدایی هم کاربرد دارند، از برفک یخچال تا شیرآلات و لوله های یخ زده؛ همه را می توان با حرارت دهی مناسب آب کرد. برخی سشوارهای حرارتی به همراه متعلقاتی ارائه می شوند که امکان تمرکز و هدایت حرارت را برای کاربردهای مختلف فراهم می آورند.

جمع بندی

در انتخاب سشوار حرارتی به توان و ولتاژ دستگاه توجه کنید؛ بهتر است تفنگ حرارتی قابلیت تنظیم میزان حرارت و شدت جریان هوا را داشته باشد تا کاربرد سشوار صنعتی گسترده تر باشد. سشوار حرارتی هم مانند هر دستگاه برقی دیگر است؛ به طول کابل دستگاه توجه کنید و البته یک کیف مناسب برای جا به جایی دستگاه داشته باشید که سشوار صنعتی را در برابر ضربه محافظت نماید.

منبع خبر