سشوار صنعتی یک ابزار صنعتی بسیار پرکاربرد و پرمصرف در صنایع مختلف است. این ابزار برقی در رنگ آمیزی بدنه اتومبیل جهت پاکسازی رنگ قدیمی و موارد دیگر از جمله خم کاری و حالت دهی به لوله های PVC و از بین بردن لایه های قدیمی چسب به کار می رود. این ابزار همچنین در صنعت الکترونیک برای اتصال قطعات یک برد الکترونیکی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این راهنمای خرید سشوار صنعتی به مهم ترین نکات هنگام انتخاب یک سشوار صنعتی قوی و مناسب اشاره کرده و به شما برای خرید ابزار مناسب فعالیتتان کمک خواهد کرد.

قبل از خرید این ابزار برقی، لازم است نکات راهنمای خرید سشوار صنعتی زیر را مورد توجه قرار دهید و بهترین سشوار صنعتی را انتخاب کنید. در ادامه به مهم ترین نکات خرید این ابزار می پردازیم

نوع و برند

نوع عملکرد مورد انتظار از یک سشوار حرارتی و محل بکارگیری آن، از عوامل مهم و تأثیرگذار در هنگام خرید این دستگاه به شمار می آیند. هرچه این دستگاه حرفه ای تر باشد، معمولاً مقاومت بالاتری نیز در برابر آسیب های محیطی خواهد داشت. فراموش نکنید که اگر این دستگاه در مکان مناسب خود بکار گرفته نشود، می تواند وسیله ای خطرساز برای افراد باشد. با توجه به این راهنمای خرید سشوار صنعتی چنانچه نیاز به جا به جایی این ابزار دارید، می توانید از مدل های شارژی آن نیز استفاده کنید.

قدرت

توان این ابزار برقی به وسیله برق و انرژی الکتریکی تأمین می شود. هرچه توان و ولتاژ دستگاه بالاتر باشد، میزان باد و دمای باد تولید شده نیز بیشتر می شود. در سشوارهای پرقدرت، می توان حرارت را به وسیله یک کلید دیمردار، به صورت پله ای تنظیم کرد.

قدرت موتور سشوارهای بی سیم توسط باتری لیتیومی تأمین می شود. البته که نوع برقی این دستگاه از قدرت بالاتری برخوردار است و برای کارهای سنگین و صنعتی مناسب تر است.

جریان هوا

میزان جریان هوای تولید شده از یک سشوار، توسط تولیدکنندگان آن و بر حسب فوت مکعب در دقیقه  (CFM)  یا گاهی لیتر در دقیقه مشخص می شود. هرچه این مقادیر بالاتر باشد، ابزار با قدرت و سرعت بیشتری، هوا را منتقل می کند.

المنت

یکی از مسائل مهم و تأثیرگذار در کیفیت عملکرد و میزان طول عمر یک سشوار صنعتی، نوع و جنس المنت بکار رفته در آن می باشد. امروزه المنت های سرامیکی و فلزی در این دستگاه قرار می گیرند که هرکدام ویژگی ها و طول عمرهای متفاوتی دارند. در مدل ‌های قدیمی، المنت ‌های معمولی با روکش عایق استفاده می ‌شد که این نوع المنت ‌ها با وجود طول عمر بالا، دمای متعادلی ایجاد نمی‌کردند اما در نسل جدید المنت ‌ها دیگر این مشکل وجود ندارد.

المنت ‌های جدید از سرامیک ساخته شده و در برابر حرارت بالا عایق بوده و نسبت به المنت‌ های قدیمی مصرف برق را به طرز چشم‌ گیری کاهش داده ‌اند. المنت ‌های سرامیکی با روکش استیل از طول عمر بالایی نیز برخوردارند. در کنار تمام این ویژگی‌ ها این نوع المنت ‌ها دارای ساختار حساسی بوده و ممکن است در اثر ضربه آسیب ببیند.

قابلیت تنظیم دما

طبق این راهنمای خرید سشوار صنعتی یکی از موارد مهم در هنگام انتخاب و خرید یک تفنگ حرارتی، قابلیت تنظیم دمای تولید شده از دستگاه است. با این قابلیت، دستگاه میزان گرمای متفاوتی را تولید می کند و در نتیجه گستره فعالیت بزرگ تری ارائه می دهد. هنگام کار با سطوح حساس، می توان سشوار را بر روی درجه های پایین تر تنظیم نمود. برای مواقعی نیز که نیاز به گرمای بیشتر است، دما بر روی درجه های بیشتر تنظیم می شود.

نمایشگر

نمایشگر دستگاه می تواند به صورت ال ای دی (LED) و یا ال سی دی (LCD) باشد. این نمایشگرها می توانند داده های مفیدی همچون اطلاعات دما، سرعت و جریان هوا را به صورت تصویری در اختیار کاربر قرار دهند.

 استفاده از صفحه نمایش به شما کمک می کند که دمای دقیق را مشاهده کنید. برای مثال، در مواقع حساس و به هنگام کار بر روی اشیای کوچک و حساس همچون قطعات کامپیوتر، نیاز به تعیین دقیق میزان گرمای دستگاه خواهد بود.

قطع کن حرارتی

قطع خودکار حرارت قابلیتی است که بسیاری از دستگاه های دارای تکنولوژی گرمایی از آن محروم هستند. اما راهنمای خرید سشوار صنعتی به شما می‎‌گوید قابلیت قطع کن گرما در سشوار صنعتی موجب می شود که در صورت رد کردن آستانه گرمای از پیش تعیین شده، دستگاه به طور خودکار خاموش شود. این ویژگی علاوه بر رساندن دما به حالت متعادل، موجب ایمنی بیشتر کاربر و افزایش طول عمر ابزار می شود زیرا گرمای اضافی موجب ورود آسیب به ساختمان ابزار می گردد.

نشانگر گرمای باقی مانده

نازل یک سشوار پس از استفاده طولانی مدت داغ می شود و کاربر با برداشتن آن به راحتی صدمه می بیند. وجود یک نشانگر گرمای باقی مانده یا چراغ هشدار دهنده موجب می شود که کاربر از مقدار گرمای باقیمانده مطلع شده و پس از آنکه نازل به اندازه کافی سرد شد، آن را با دست لمس کند.

نوع نازل و لوازم جانبی

اگر شما به دنبال یک سشوار صنعتی ایده آل هستید، می بایست علاوه بر قدرت دستگاه، به نوع نازل و لوازم جانبی آن نیز توجه کنید. به هنگام خرید توجه داشته باشید که می بایست حداقل یک یا دو نازل همراه با دستگاه ارائه شود تا کارایی دستگاه در مصارف خانگی و صنعتی بیشتر شود.

بیشتر سشوارها همراه با لوازم جانبی همچون کاردک ارائه می شوند که به شما کمک می کند تا رنگ شل شده توسط سشوار را به راحتی از سطح مورد نظر جدا کنید. لیسه نیز این امکان را به شما می دهد تا رنگ را از گوشه های مهره دار یا شیارهای قاب درب یا پنجره بخراشید.

انواع نازل سشوار صنعتی

نازل ها به شما کمک میکنند تا گرما را بر روی سطوح مختلف به صورت دقیق تر تنظیم کنید. استفاده از نازل مناسب امری بسیار ضروری و مهم به هنگام کار با این ابزار محسوب می شود. انواع مختلفی از نازل ها وجود دارند که هرکدام کاربرد مخصوصی دارند و موجب انتشار، بازتاب و یا تمرکز گرما بر روی سطح مورد نظر می شوند. برخی از این نازل ها عبارتند از:

نازل اصلی

نازل اصلی اغلب برای انجام کارهای معمول مناسب است. هرچند در این حالت گاهی لازم است کنترل بیشتری بر روی خروجی سشوار و سطح مورد نظر وجود داشته باشد.

نازل محافظت شیشه

چنانچه در حال حذف رنگ از قاب پنجره ها هستید، این نوع نازل به شما کمک می کند تا گرمای حاصل را از شیشه دور نگه دارید. گرمای مستقیم سشوار می تواند باعث ترک خوردن شیشه شود و این نازل به جلوگیری از این اتفاق کمک می کند.

نازل دم ماهی یا نازل تخت

این نازل گرما را در سطح وسیع تری انتشار می دهد و برای از بین بردن رنگ، شل کردن کاشی ها و … در سطوح وسیع تر کاربرد دارد.

نازل مخروطی یا نازل نقطه ای

این نازل گرمای حاصل را به یک نقطه متمرکز می کند و به شما این امکان را می دهد که یک منطقه کوچک را خیلی سریع گرم کنید. این نازل برای جوشکاری برزنت پلاستیکی، شکل دادن به نقطه وینیل یا شکل دادن به شیشه مفید است.

نازل بازتابنده یا قاشقی

این نازل برای شکل دادن پیچ های محکم در لوله های پلاستیکی یا گرم کردن یکنواخت لوله به صورت یکباره و از همه طرف مفید است. این نوع نازل برای شل شدن سریع لوله های یخ زده نیز کاربرد دارد.

به علاوه از نازل های سطحی برای کارهای جوشکاری استفاده می شود. نازل های تراشنده نیز به شما اجازه می دهند تا با یک اتصال، گرما داده و خراش ایجاد کنید.

دسته

چنانچه دسته بکار رفته در تفنگ حرارتی با توجه به اصول ارگونومیک طراحی شده باشد، موجب می شود بدون آنکه احساس خستگی کنید، مدت زمان بیشتری از دستگاه استفاده کنید.

پایه نگهدارنده

وجود پایه موجب می شود که دستگاه به صورت ایمن بر روی پایه قرار بگیرد. تفنگ حرارتی را می توان بر روی پایه قرار داد، به گونه ای که نازل مستقیماً به سمت بالا باشد و امکان استفاده از دو دست به صورت همزمان وجود داشته باشد. برای مثال، اگر با استفاده از سشوار صنعتی می خواهید لوله های زیادی را خم کنید و شکل دهید، این ویژگی بسیار مفید خواهد بود. در آخر سعی کردیم در این راهنمای خرید سشوار صنعتی به شما برای داشتن انتخابی صحیح و اصولی کمک کنیم و امیدواریم که این راهنمای خرید سشوار صنعتی شما را برای داشتن انتخابی درست یاری کرده و از داشتن خریدی ناموفق جلوگیری کند.

منبع مقاله